Vad som sägs i filmen, "Tvättvång, psykologisk behandling"


Elins tvång handlar om smuts. Elin måste tvätta sig och byta kläder när hon varit i kontakt med något som känts smutsigt. Om hon inte gör sina ritualer är hon rädd att hon, eller någon i hennes familj, skall drabbas av någon allvarlig sjukdom.

Elin har i sin KBT-behandling gjort analys och målformulering tillsammans med sin behandlare. Analysen visar att Elin undviker många olika situationer där hon kan komma i kontakt med smuts.

Här provar Elin med stöd av sin behandlare att i små steg närma sig en situation som hon brukar undvika – att ta i smutsiga kläder.

(Behandlaren och Elin sitter på en soffa bredvid varandra)

Behandlaren (B): Jag tänkte att vi skulle testa idag. Det här att du ska få närma dig de här smutsiga kläderna. Och sen har vi också pratat om att du har satt upp mål. Och ett av målen – vad var det? Att du ska kunna…

Elin (E): Att jag ska kunna tvätta kläderna själv t ex

B: Det är något som du vill

E: Ja, jättegärna

B: Då tänkte jag att vi .. skulle du kunna gå och hämta en av påsarna med dina smutsiga kläder?

E: OK (går och hämtar en påse)

B (håller i påsen): Och häri ligger en tröja

E (nickar): Ja

B: Och då tänkte jag att vi skulle försöka ta i tröjan. Skulle du kunna… tror du att du skulle kunna ta med ett finger på tröjan?

E: Mm – det skulle vara jobbigt, men …..(tvekar)

B: Ska jag visa? Om du bara . . nuddar… (visar med sitt eget finger)

E: Ska jag göra flera gånger så?

B: Det räcker med en gång.

(E tar försiktigt med sitt finger på tröjan)

B: Bra… Känner du nu att du har en massa smuts på fingret?

E: Mn ..Det känns jätteäckligt.

B: Vad känner du att du vill göra nu?

E: Tvätta mig.

B: Du vill gå och tvätta dig. Om du skulle skatta då. Hur mycket impulser har du om att ”nu vill jag gå och tvätta mig”?

E: 9, 10.

B: Det är så mycket, OK. Det är jättebra. Du tyckte att det var jobbigt det här med att sprida. Så det är ju inte bra att vi sitter här och har en massa smuts på ett finger, eller hur? Utan det är bra om vi kan ha det på andra ställen också. Kan du göra så här (sätter ihop det” smutsiga fingret” med ett finger på andra handen)?

(E gör på samma sätt som B)
B: Jättebra, kan du göra så på ett finger till? (E gör så, lite försiktigt). Hur jobbigt känns det nu? Om du skattar med en siffra.

E: Det känns lite mindre jobbigt faktiskt, men det är fortfarande jobbigt.

B:  Nu har du smuts på det fingret, och sen har du spridit det till handen. Kan du göra så här (sätter ihop handflatorna, gnuggar dem emot varandra)?

(E gör på samma sätt)

B: Bra Elin. Nu har du smuts på hela handen. Bra. Och vad är du rädd för ska hända?

E: (Slutar gnugga händerna mot varandra)  Det är fortfarande att jag..

B: Kan du fortsätta. (gnuggar händerna). Titta på mig

E: …att jag ska sprida smutsen och att någon annan…..

B: Men det är fortfarande så att det är väldigt lite smuts. Nu har du spridit över hela händerna. Skulle du kunna ta lite på näsan (visar på sin egen näsa)?

E: Med handen? (tar sedan lite försiktigt på sin näsa)

B: Bra… Kan du ta på kinderna? (E tvekan) Börja med en hand. (E tar med en hand på sin kind) Bra. Å så var det andra handen (E gör så.) Och så samtidigt (E tar med båda händerna på kinderna)

Hur jobbigt känns det nu – att du vill gå och tvätta dig?

E: Kanske sju

  (efter någon tid, senare under sessionen)

B: Jättebra jobbat Elin. Nu har du då tagit i den smutsiga tröjan och spridit det, så nu har du ju spridit den när smutsen överallt – i ditt ansikte, och på dina händer. Och då tänkte jag – tror du att du skulle kunna ta i tröjan, med dina händer. Och kanske ta upp tröjan. För det är ju dit du vill komma eller hur?

E: Mn

B: Både att du vill kunna tvätta den, stoppa den i tvättmaskinen, så att pappa och mamma ska slippa göra det, Men jag tänker också att du skulle tänka dig att ha tröjan fler dagar, ibland. Skulle kunna ha kvar den när du kommer hem.

E: Ja det skulle vara bra, men det skulle kännas väldigt jobbigt.

B: Jag förstår det. Absolut, det är jobbigt nu. Men jag tänker på hur du skulle vilja kunna ha det. Att inte behöva slänga ner allting i påsar. Och då är det ju bra att kunna ta i tröjan. Är vi överens om det?

E: Ja – får jag tvätta mig sen?

B: Ja – men skulle du kunna vänta ett tag?

E: Ja

B: Vi får se hur jobbigt det blir.

Den behandling Elin jobbar med här kallas för exponering med ritualprevention. Exponering betyder att man närmar sig, eller utsätter sig för det man är rädd för. Ritualprevention betyder att man står emot att göra sina ritualer. I Elins fall är ritualpreventionen att inte gå och tvätta sig.

(E och B sitter med en tröja i en påse framför sig, E tar med händerna på tröjan)

B: Och så försöker du ta samtidigt med båda händerna. (E gör det) Bra, nu fick du ett tag. Ha kvar taget du. Jättebra. Hur mycket impulser att du måste gå och tvätta dig har du nu?

E: Nio, tio

B: Det är så pass, Ja.. men håll kvar där.

(E sitter med tröjan framför sig. Håller den i båda händerna)

B: Tror du att du kan lägga den i knät?

E: Ja det skulle vara jobbigt. (lägger den inte i knät)

B: Ja OK, tror du att du kan byta grepp lite grann? Ta på ärmarna (E gör det lite tveksamt). Bra

och så andra ärmen. Tänk på hur mycket du håller i tröjan nu. Hur mycket smuts det är på den här tröjan. Kan du ta fram katastroftanken igen? Kan du säga, vad du är rädd för?

E: Jag kommer att bli sjuk. Kommer sprida smittan. Min familj kommer att bli sjuk.

B: Så nu håller du i mycket smuts nu. Så – nu lägger du ner den (E läger ner tröjan i knät). Bra Elin, jättebra. Hur mycket impulser har du nu? Håll kvar händerna på tröjan. Hur mycket impulser har du att du vill gå och tvätta dig nu?

E: Kanske åtta

B: Kan du vänta i tre minuter. Är det OK?

E: Ja, men sen får jag tvätta mig?

B: Ja

I KBT-behandling ges mycket av själva behandlingen i form av hemuppgifter; mellan träffarna med behandlaren. Att träna på att göra saker hemma på egen hand är ofta svårare än när man har sin behandlare med. Det är därför viktigt att man tillsammans med sin behandlare försöker hitta hemuppgifter som innebär förändringar i små steg för att maximera chanserna att man lyckas

B…. i samma princip som vi gjort idag. När du kommer hem från skolan lägger du ner smutsiga saker i sådana påsar. Varje dag – på samma sätt som du gjort nu – du behöver inte kasta ner händerna direkt; om du tycker att det är jobbigt, Men att göra så här stegvis, som vi har gjort – och att ta upp det smutsiga klädesplagget och lägga det i tvättmaskinen. Tvättmaskinen tyckte du inte var jobbig, va?

E: Nej

B: Det är själva kläderna som är jobbiga. Vad tror du om det?

E: Ja, kommer jag att få tvätta mig sen?

B: Vi kan komma överens om hur lång tid du ska vänta, för det är bra om du kan, som du gjort nu – du ville tvätta dig på en gång. Men vi har ändå kommit överens om att du kan vänta en stund. Så det kan vi skriva ner på programmet, hur länge du ska vänta. Nu har vi hållit på i en halvtimme nästa. Men man kanske kan sätta en kvart.

E: Ja, jag provar det.

B: Då är det halva tiden mot vad vi gjort nu, när du har haft stöd av mig.